I et år da resultatene i form av vekst i antall opplevelseshungrige turister kommer for fullt, kan Norsk Opplevelseskonferanse feire sitt 10-årsjubileum. I denne anledning ønsket konferansen å hedre noen av pionerne i bransjen. 12 store og små aktører som på ulik måte har hatt tilknytning til Innovative Opplevelser, som arrangerer konferansen. Aktører som har inspirert, åpnet øyne og vist hva det er mulig å få til innenfor opplevelsesbasert reiseliv i Norge.

10 år med opplevelsesdrevet turisme
Det er i år 10 år siden reiselivs- og opplevelsesnæringene første gang møttes for å diskutere opplevelser som en driver for vekst og verdiskaping. År for år har både konferansen og satsningen på opplevelsesbasert turisme i Norge både vokst og utviklet seg mye. Og nå vet aktørene langt mer om hva gjestene vil ha, et bedre kunnskapsgrunnlag er skapt sammen med FoU-miljøene og det satses målrettet. Og dette vises i virksomhetenes evne til å levere!
 
Nasjonal møteplass
Norsk Opplevelseskonferanse er blitt en av landets viktigste møteplasser for det opplevelsesbaserte reiselivet. Her møtes både bedrifter, attraksjoner, markedsførere, reiselivsforskere, studenter og offentlige aktører til faglig påfyll, kunnskapsdeling og nettverksbygging. Konferansen arrangeres av næringsklyngen Innovative Opplevelser i samarbeid med Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, NordNorsk Reiseliv AS, Nordland fylkeskommune, forskningsprogrammet Opplevelser i Nord og den internasjonale bransjeorganisasjonen ATTA (Adventure Travel Trade Association).

12 pionerer hedret
Under konferansen som fant sted i Svolvær sist uke ble 12 pionerer hedret på scenen i Lofoten kulturhus, både ved personlig tilstedeværelse eller via film. Disse pionerene er lokalisert fra Kristiansand i sør til Svalbard i Nord:


ÅMOT OPERAGÅRD (nå Villa Åmot) for sin satsning på å skape en nasjonal scene for kulturopplevelser på en liten gård i ei lita bygd på Vestlandet. Pionervirksomheten startet med at de inviterte verdensstjernen Kiri Te Kanawa til å synge opera på låven og tok 5000 kroner billetten. Knapt noen trodde det ville være mulig. Etter det har de bygd stein på stein, og blitt en nasjonal merkevare for kvalitetsbaserte kulturopplevelser i unike omgivelser. Man kan både sove og spise godt på gården, som er medlem i De Historiske Hotel og Spisesteder.

HURTIGRUTEN for sin satsing på å skape trafikk i nye sesonger gjennom opplevelses-konsepter som en driver. Det startet i 2008 med Hunting the Light, utviklet i samarbeid med filmregissør Nils Gaup. Etter hvert har samspillet med landbaserte aktører langs hele kysten skapt mange nye opplevelser og resultert i for betydelig vekst i trafikken hele året. I år ble konseptet Coastal Kitchen vinner av Matmerks «norsk på menyen»-pris. Hurtigruten viser med all tydelighet at også store virksomheter bruke opplevelser som driver for vekst, men at de også setter behovet for et grønt skifte i fokus når de satser på nye skip og konsepter.

PEER GYNT for sin satsning på å bringe norsk litteratur og dramatikk ut av bøkene og de etablerte teaterscenen inn i nye og innovative settinger ved Gålåvannet i Gudbrandsdal. Fra å være et lokalt initiativ utvikles nå forestillingene både kreativt og kvalitetsmessig sammen den beste teaterkompetansen i Norge. De viser på en inspirerende måte potensialet som ligger i begrepet kultur i natur. I 2016 hadde forestillingen 19000 besøkende og billettpriser som gir arrangøren et økonomisk fundament for videre satsninger. Peer Gynt samarbeider også tett med reiselivaktørene i regionen om pakketilbud knyttet til forestillingen.

BASECAMP SPITSBERGEN har siden starten hatt fokus på opplevelsesutvikling knyttet til Svalbards unike arktiske historie; om naturen, det sårbare økosystemet, om fangstmenn, polarekspedisjoner og gruvedrift. Virksomheten strekker seg helt ut til utposten Isfjord Radio. Høy kvalitet og profesjonalitet i all ledd er et kjennetegn sammen med bærekraft og en trippel bunnlinje; People + Planet + Profit. Bedriften har også vist hvordan design og arkitektur kan styrke verdiskaping og merkevarebygging sammen med en kompromissløs satsning på opplevelser med kvalitet i alle ledd gir resultater over tid. Basecamp Spitsbergen var også nominert til den nasjonale Reiselivsprisen i Norge i 2016.

GUIDE GUNNAR er en pioner i den vellykkede satsningen på å gjøre nordlyset til en av de viktigste trafikkbyggerne i Nord-Norge vinterstid. Han har siden oppstarten for snart ti år siden hver vinter levert nordlysturer til gjester fra over 80 nasjonaliteter, og er en ildsjel i utviklingen av guidede naturopplevelser fra sin base i Tromsø. Guide Gunnar har nå Asia som sitt viktigste marked. Han har engasjert seg i arbeidet med å lære andre å forstå marked og kundebehov, og er opptatt av at bransjen må levere kvalitet i alle ledd.

DYREPARKEN i Kristiansand vant i år Innovasjon Norges Reiselivspris og er den største opplevelsesdrevne kommersielle attraksjonen i Norge. I tillegg har de i mange år vært en pådriver for en mer kunnskapsbasert utvikling av opplevelsesbransjen. Parkens leder Reidar Fuglestad har derfor involvert bedriften sterkt i næringsklyngen USUS. Det har skapt en helt ny plattform for samarbeid i reiselivet på Sørlandet, på tvers av både størrelse og type virksomhet.

BIRDING VARANGER som ledes av Biotope AS har i løpet av 5 år klart å utvikle Varanger til en verdensledende arktisk fuglekikkerdestinasjon. Denne forbilledlige satsningen på nisjeturisme har skaffet seg dyp brukerinnsikt og forståelse for hva som skal til for å tilfredsstille det internasjonale fuglekikkermarkedet. Dette er fulgt opp bl.a. med bygging av unike fuglekikkerskjul og digitale markedskanaler som treffer målgruppen direkte.

THON HOTEL LOFOTEN har vunnet en rekke priser for sin satsning på mat og opplevelser, og vant i år prisen både for Norges beste hotellfrokost og som årets Matgledebedrift. Hotellet har skapt en opplevelsesbankett som trekker gjester fra hele landet og har solgt over 20.000 bankett-kuverter. Thon Hotel Lofoten ligger i Svolvær, en liten by med 6000 innbyggere og langt unna de store markedene. Hotellet har likevel blitt et referansehotell for en hel landsdel og for en av de store nasjonale hotellkjedene, også når det gjelder rekruttering.

STOKKØYA er blitt et begrep for satsning på turisme utenfor allfarvei i norsk turisme. Det startet med en strandbar på ei sandstrand ytterst på Fosen der det nå selges 5 tonn blåskjell i året. Stokkøya har utviklet seg til å bli til et komplett reiselivsanlegg  med overnatting som både spiller på lokal mat, natur, moderne arkitektur, og arrangementer innen musikk og kultur. Gründerne bak satsningen har skapt en nasjonal merkevare ute i havgapet som nå videre føres i et innovativt arbeid med å skape tilflytting til stedet med satsningen Bygda 2.0.

RUDI GARD i Gudbrandsdalen, der vertskapet har klart å skape slektsgården om til en viden kjent kulturarena som nå kan ta imot og dekke opp til 500 gjester både til kultur- og måltidsopplevelser. Rudi Gard er en pioner innen norsk gårdsturisme, har fått flere utmerkelser og priser for sitt arbeid med å formidle kulturopplevelser og lokal kulturarv, og er blant annet tildelt Olavsrosa og Bygdeturismeprisen. Virksomheten bryter nå også etablerte sesongmønstre og viser at også denne typen opplevelsestilbud kan drives hele året og bidrar nå til sysselsetting i bygda for 40 personer.

PÅL KNUTSON MEDHUS ble for 10 år siden involvert i arbeidet med å formidle potensialet som ligger i opplevelsesbasert reiseliv og opplevelsesøkonomien.  Han har siden da levert 424 kursdager på temaet, blant annet til Innovasjon Norges kompetanseprogram, holdt 803 foredrag rundt emnet og fulgt opp snaut 200 reiselivsbedrifter. Pål har på sin ferd som kunnskapsformidler vært innom 216 av landes kommuner og 11 ganger holdt presentasjoner utfor landets grenser. Han gründet også aktivitetsbedriften Høve Støtt som vant den nasjonale Reiselivsprisen i 2011.

ANN HEIDI HANSEN er til daglig merkevareansvarlig i NordNorsk Reiseliv som markedsfører landsdelen som reisemål. Ann Heidi var den første i Norge som tok en doktorgrad på opplevelsesbasert verdiskaping, med tittelen; hvordan skapes magiske øyeblikk for gjestene? Dr. Gåsehud, som hun også kalles, har vært en betydelig pådriver for en mer kunnskapsbasert utvikling av fagfeltet og hun nyter stor anerkjennelse i næringen. I 2015 gjorde hun også stor suksess med sin presentasjon av temaet på en verdenskongress for adventure-turisme og hun er involvert i samarbeid med flere ledene internasjonale forskere.

Fremtidens opplevelsesturisme
På konferansen ble også trender som vil påvirke framtidens opplevelsesturisme presentert både av fremtidsforsker Eirik Newth og danske Mads Arlien-Søborg, programleder i den danske TV-serien Eventyrlige hoteller. Andre tema var «Norge for matelskere, «Framtidens kultur- og museumsattraksjoner», «Norge som Adventure-destinasjon», «Behovet for kompetanse og arbeidskraft», «Mer lokal mat på turistenes fat» og «Potensialet i design og arkitektur».  I tillegg fikk deltakerne presentert vellykkede satsninger på fuglekikking i Finnmark, på kunst- og kulturopplevelser på Vestlandet og hvordan Tenk Træna! skaper ny vekst ytterst i havgapet på Helgeland.
 
Kontaktpersoner  i Innovative Opplevelser
Bård Jervan, faglig ansvarlig for konferansen, tlf. 90 94 25 60, epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Marie Bergsli, kontaktperson for konferansen, tlf. 90 82 77 88, epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

www.innopp.no og www.norskopplevelseskonferanse.no