Thon Hotell Lofoten er kåret til beste event-arena i Norge! Det skriver Lofotposten. Det er den internasjonale bransjeorganisasjonen HSMAI Norge som har arrangert kåringen som ble offentliggjort på Fornebu i forrige uke.

HSMAI står for Hospitality Sales and Marketing Association International og er faglige forum og møteplass for reiselivet og eventarrangører.

Torsdag fikk lofothotellet historiens første pris som "Beste event-arena" i Norge.

Juryen uttaler at den er "imponert over aktørens even til å skape strategiske allianser, utnytte ressurser i lokalmiljøet og drive markedsutvikling ved hjelp av eventer". Juryen mener måten Thon Hotell Lofoten driver på gjør hotellet til en boltreplass for underleverandører, noe som i sin tur gir gode totalopplevelser for kunden.

Blant de andre kategoriene og prisvinnerne kan nevnes at byrået Inspiration bak KK-dagen vant pris for Beste inspirasjons-event, byrået JCP Nordic vant for Beste merkevareopplevelse, produkt for sin jobb for klesmerket Moods of Norway.

Fjær i hatten for Lofoten

Hotelldirektør Erik Taraldsen er overrasket og svært glad over prisen, spesielt fordi det viser at det er mulig for et hotell i distriktet å markere seg sterkt i et marked der svært mye dreier seg om aktører i Oslo-området.

- Dette bekrefter at lille Svolvær kan huse eventer og konferanser på lik linje med de største stedene i Norge. Samarbeidet med Lofoten kulturhus, Svolvær byteater og andre lokale aktører gjør at vi kan levere full pakke. Vi har tenkt langsiktig, vi har brukt lokal kunnskap og brukt det Lofoten er tuftet på. Det får vi uttelling for nå, sier Taraldsen.

Det er spesielt julebordssatsningen til Thon-hotellet som er blitt lagt merke til. I 2013 var 3.500 gjester med på julebord og show i Svolvær i november og desember.

- Det er et vanskelig marked, men vi har stor etterspørsel, og det betyr at vi har gjort noe rett. Våre medarbeidere jobber målretta hver dag for å gi gjestene våre gode opplevelser. Da er det godt å bli lagt merke til slik som nå, konstaterer hotellsjefen.

-Smart strategi

Geir Solheim i NHO Reiseliv gir honnør til Erik Taraldsen og staben hans for arbeidet som har ført fram til den posisjonen hotellet har i dag.

- Det de har vært gode på er å bygge aktivitet i hotellet og samtidig kjøpe tjenester av lokale aktører. På den måten har de klart å bygge hotellet til å bli et eventknutepunkt. Mange hoteller prøver å bli gode "på alt", mens dette hotellet har hatt som strategi å bli veldig gode i eget hus, samtidig som de har vært med på å bygge opp leverandørene rundt hotellet. På denne måten kan hotellet tilby alle typer opplevelser til sine gjester og de har blitt best i sin klasse i Norge, utdyper Solheim som har sittet i styret til NHO Reiseliv sammen med Erik Taraldsen i flere år.

Solheim tror Taraldsens måte å drive hotellet på har gitt ham større handlingsrom.

- Han har levert resultater fra dag én og bevist underveis at han har god greie på det han driver med, mener Solheim som sier han er stolt av at medlemsbedriften setter hotellet sitt, Svolvær, Lofoten og Nord-Norge på kartet i denne sammenhengen.

Behov for utvidelse i Svolvær

Ordfører Eivind Holst gratulerer hotellet med utmerkelsen.

- Dette betyr mer butikk, større besøk og større behov for å bygge et nytt hotell i Svolvær, sier Holst.

Det er Thons prosjekt på øya Bukkedauen i Svolvær havn han tenker på.

- Der er reguleringsarbeidet i gang og vi har merket oss at Olav Thon uttalte i møtet med næringsminister Monica Mæland i forrige uke at han skal investere mer i Svolvær. Nå håper jeg at ord blir omsatt til handling, sier Holst.

- Vi vil satse enda mer i Svolvær. Vi har bygd hotell som går som en kule, og vi har bygd kulturhus. Jeg har stor tro på Svolvær, uttalte hotellkongen Olav Thon i reiselivsavisen.no 26. august.

God på frokost også

I flere år har hotellet på kaikanten i Svolvær markert seg i konkurransen om å ha den beste frokosten. De har vært fylkesvinnere de siste årene og i 2011 fikk de 3. plass i den nasjonale tevlingen.

Thon Hotell Lofoten er nominert i år også. 11 hoteller er plukket ut, og fra Nord-Norge er Lofotens hotell ett av fire kandidathotell. De andre tre er Clarion Collection Hotell Kysten i Sandnessjøen, The Edge og Rica Ishavshotellet i Tromsø.

- Jeg tror vi har gode sjanser i år. Stian Haugsnes og Ruben Einarsen har jobbet godt med lokalmatsatsninga vår og personalet vårt ser det som sin livsoppgave å ta vare på gjestene slik at de går fornøyde fra frokosten, sier hotelldirektøren.

Hotellet serverer frokost til cirka 60.000 gjester hvert år. Finalejuryen besøker hotellene i perioden 15. juli til 15. september og hvem vinneren blir, er klart i oktober. Det er importøren HaugenGruppen som arrangerer kåringen som heter Twinings Best Breakfast. Det er 10. gang kåringen gjennomføres. I fjor vant Rica Nidelven for åttende gang.