Flash Studio og Innovative Opplevelser har sammen realisert planene om en internasjonal lansering av de populære TV-seriene «Oppdrag Sognefjord» og «Oppdrag Nord-Norge». Finansieringen av den internasjonale versjonen er kommet i stand takket være økonomisk støtte fra Troms fylkeskommune, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Innovasjon Norge.

«Oppdrag Sognefjord»

TV-serien ”Oppdrag Sognefjorden” fra 2011 viste seg å blir en stor suksess for NRK 1. «Oppdrag Sognefjorden», produsert av Flash Studio, var en ”feelgood” serie for hele familien, uten intriger, utstemminger og andre ”realty-virkemidler”. Båten Fjordvisjon med skipper Mads Bækkelund og 12 norske ekstremsportutøvere som bla. Tom Erik Heimen, Jokke Sommer, PC Fosse og Karina Hollekim tilbringer mange uker i spektakulære naturomgivelser i Sognefjorden. Utøverne fisker, lager mat og blir kjent med spennende lokale kulturpersonligheter underveis. De fleste strekker egne grenser i løpet av turen og oppfyller drømmer de færreste drømmer om. Men drømmene er ekstremt underholdende også for andre enn utøverne selv, fordi dette handler om aktiviteter som bryter med våre naturgitte begrensninger.

Oppdrag Sognefjorden hadde i snitt 600.000 seere i tillegg til at den ble sett 678.000 ganger på nett TV. Utdrag av programmet på 6 episoder ble vist over 1,2 mill ganger på nettet hvorav ca 463.000 ganger på VG TV. Serien var i 2011 nominert til 2 ”Gullrute priser”.

Oppdrag Nordnorge

I 2012 inngikk Flashstudio v/ produsent Sindre Kinnerød en avtale med NRK om å videreføre serien – denne gang som ”Oppdrag Nord-Norge”. Båten Fjordvisjon med Mads Bækkelund ved roret samlet både tidligere deltakere som PC Fosse og Jokke Sommer og nye som bla. Kari Traa, Kari Schibevaag og Atle Dahl Jørgensen til nytt oppdrag. I tillegg var det en seleber gjest om bord; H.K.H. Kronprins Haakon. Denne gang var fokus p å vinteropplevelser i Nordnorge på strekningen Tromsø, Senja, Vesterålen, Lofoten og Steigen. Serien på 8 episoder ble vist på NRK 1 i perioden februar – april 2013.

Oppdrag Nord-Norge hadde i snitt 510.000 seere i tillegg til 1.046.000 visninger på web. Serien ble også i 2013 nominert til to «Gullrute-priser».

Det ukjente Norge

Begge sesongene klarte å fenge et bredt publikum; enten man var opptatt av natur- og kulturopplevelsene, ekstremsport av høy kvalitet eller «go-følelsen» som utøverne bidro til i sitt møte med lokalbefolkningen og gjester om bord; som eksempelvis Kronprins Haakons deltakelse i både matlaging og kiting.
Både Oppdrag Sognefjorden og Oppdrag Nord-Norge har bevisst fokusert på å vise nye, og for mange, ukjente sider og opplevelser i både Sogn- og Fjordane, Troms og Nordland fylker. Begge oppdragene har klart å mobilisere både reiselivsaktører, lokalmatprodusenter og lokalbefolkningen for øvrig. I Samtidig har dette vært et stort økonomisk spleiselag slik at man klarte å realisere to produksjoner med høy kvalitet, både innholdsmessig og filmteknisk.

Internasjonal lansering

Målsetningen har helt fra oppstart vært å lansere «Oppdragene» for et internasjonalt TV-publikum. «Både Fjordene og Nordnorge er reisemål som tilbyr produkter og opplevelser i spektakulær natur, noe som appellerer til et internasjonalt publikum», sier Sindre Kinnerød i Flash Studio». «Og dette bekreftes av TV-kanaler over hele verden , som spent har ventet på et klarsignal på en internasjonal versjon av både Oppdrag Sognefjord og Oppdrag Nordnorge» fortsetter Kinnerød. «Og en kuriositet er at serien, slik den foreligger nå, allerede er kjøpt av et Brasiliansk TV-selskap».

Samarbeid med Nordic World

Flash Studio har inngått et samarbeid med Nordic World som er Nordens største
distribusjonsselskap. CEO, Espen Huseby i Nordic World har stor tro på at serien og ønsker å frontedenne på alle de store messene som Nordic World skal delta på.

Tilpasses internasjonalt publikum

Seriene som er vist i Norge må tilpasses de internasjonale TV-kanalene. Planen er å produsere 3x 45 min av både Oppdrag Sognefjorden og Oppdrag Nord-Norge, dvs til sammen 6 program. I tillegg er det ønskelig å produsere en film på 90 minutter av serien, som kan benyttes mot festivaler mm.

I den internasjonale versjonen skal det fokuseres på reisen, naturen og opplevelsen. Det skal også filmes enda mer som viser bredden og mulighetene i områdene for internasjonalt publikum, eksempelvis mer om nordlys, hvalsafari, lokale attraksjoner etc. Målet er at serien skal ut i internasjonale kanaler i løpet av 2014 og 2015.  

Foto: Flash Studio/Sindre Kinnerød