2014

 Nå er det åpent for påmelding til den 8. Norske Opplevelseskonferansen  som blir arrangert 4. - 5. november på det nye hotellet Scandic Havet i Bodø. Arrangørene forventer rundt 250 deltakere på årets konferanse og inviterer reiselivsaktører fra hele landet til årets konferanse.

Møteplass i nord

Norge generelt og NordNorge spesielt har et fantastisk utgangpunkt for å levere gåsehud-opplevelser til et internasjonalt marked. Men vi må også leve med sterk konkurranse, høyt kostnadsnivå og profesjonelle konkurrenter. Vi må både tenkte smart, samarbeide og bygge på kunnskap når vi satser videre. Vi må kort sagt bli enda mer profesjonelle i det vi gjør.På Norsk Opplevelseskonferanse møtes reiselivsaktører fra hele landsdelen. Og i år går vi enda bredere ut og inviterer alle aktører i Norge som er opptatt av opplevelsesbasert reiseliv. Her blir det faglig påfyll, ny kunnskap og inspirerende foredragsholdere. En møteplass hvor du treffer reriselivskollegaer fra både privat og offentlig sektor, virkemiddelapparatet og FoU. Her kan du by opp til faglige diskusjoner , utvide ditt nettverk , delta i det sosiale fellesskapet og reise inspirert hjem! 

Samarbeidspartnere

Innovative Opplevelser samarbeider med NordNorsk Reiseliv, NHO Reiseliv, Forskningsprogrammet Opplevelse i Nord og Nordland Fylkeskommune.

 

 

Bodø – «the hottest town i Scandinavia»!!

sier journalistene som nettopp har laget et 17 siders oppslag for Norwegians internasjonale ombord-magasin.  Hvordan journalistene ser det kan du lese om på http://ink-live.com/emagazines/norwegian-magazine/1722/september-2014/#1 

Årets konferanse er lagt til nettopp Bodø hvor Scandic Havet Hotel i Bodø er vår arena. Konferansen starter tirsdag 4.11 kl. 11.30 med lunsj og avsluttes ca kl. 16.00 onsdag 5.11. Torsdag 6.11 blir det temasamlinger og workshops for alle som vil fordype seg i et spesielt tema.

 

Smakebiter fra programmet

Åpningsforedrag: Opplevelsene – den viktigste driveren for videre vekst i norsk turisme.

Reidar Fuglestad leder utviklingen av Dyreparken i Kristiansand, Norges mest populære attraksjon. Han er sentral i klyngen Arena Usus og er levende opptatt av fornøyde gjester, verdiskaping og en kunnskapsbasert utvikling av opplevelser «som setter folk i bevegelse», www.usus.no.

 

 Er reiseliv Norges neste Gullnæring?

I diskusjonen om hvilke næringer vi skal leve av i fremtiden vises det til «10 bud» fra 1972 som gjorde oljen til en Gullnæring. Direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold er utfordret til å gi sine «10 bud» for å gjøre reiseliv til den neste.

 

Skaldjursresan, - en suksess skapt «tillsammans» av bedrifter, fiskere, ildsjeler og forskere

Siden 2008 har man utviklet sesongene på Bohuslän-kysten steg for steg, og professor i opplevelsesøkonomi Lena Mossberg ved Göteborgs Universitet viser oss hvordan. www.skaldjursresan.se

 

Høyt&Lavt Klatreparker- verdibasert lønnsomhet mellom tretoppene

Gründer Hans Christian Wilson har skapt et konsept som markedet liker; trygt, rått, inkluderende, engasjerende og aktivt. Fra Skandinavias største klatrepark, H&L Vestfold, utvikler han nå flere parker og nye tjenester for å sikre et helårlig driftsgrunnlag for virksomheten. www.hoytlavt.no

 

 

Hvorfor har 17 millioner personer benyttet Airbnb?

De formidler nå 800.000 utleiesteder i 190 land og gründerne snakker om delingsøkonomi, nye måter å reise på, nabolagsopplevelser og at de endrer livene til folk. Dette vil Even Heggernes, Nordensjef i Airbnb fortelle mer om.  www.airbnb.com   

 

Kunden som ressurs i opplevelsesproduksjon

Turistens innsats bidrar til verdiøkning for turist og bedrift. Professor Nina Prebensen, UiT. Norges Arktiske Universitet og forskningsprogrammet Opplevelser i Nord, gir oss ny innsikt innen dette viktige temaet.  www.opplevelserinord.no

 

Om å skape eksportmodne bedrifter og destinasjoner

Anders Nykvist leder det Västsvenska Turistrådets avdeling for markedsrettet destinasjons- og produktutvikling, herunder «Program for eksportmodenhet». Anders vil vise hvordan de systematisk omsetter markedsinnsikt til konkrete utviklingstiltak i bedrifter og på reisemålene. http://www.vastsverige.com/sv/vastsvenska-turistradet/

 

Scandic Hotels – ambisjoner for Norge

Med overtakelsen av Rica ble Scandic over natten en av de aller største aktørene i norsk og nordnorsk reiseliv, og vi har utfordret direktørSvein Arild Steen-Mevold, Scandic Norge til å fortelle om planene de har og hvordan Scandic vil bidra til utviklingen de kommende årene.

 

PROGRAM FOR KONFERANSEN 2014

PRAKTISKE OPPLYSNINGER 2014

 

Påmelding

Vi åpner for påmelding 25.09. Vinterfestuka i Narvik håndterer påmeldingene - kontaktperson: Vigdis Østensen  Tlf. 76 95 03 50  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Noe du lurer på knyttet til selve konferansen ? Ta kontakt med InnOpp v/ Marie Bergsli , tlf. 90 82 77 88 Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.